تصاویری از مُد زرافهای؛ نقش زرافه مصری در بازار فشن اروپا
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۰۳۹۸
رنگ زرافهای، خزهای خال درشت و آستینها و یقههای دراز و کشیده، همگی اثراتی بود که هدیه مصر به فرانسه روی مد اروپا گذاشت: یک زرافه. حیوانی که تا پیش از آن در اروپا دیده نشده بود. محبوبیت این حیوان آنقدر زیاد است که دومین ویدئوی زنده یوتیوب را هم به خود اختصاص داده است.
به گزارش همشهری، زرافهها با گردنهای بلند و متحرکشان، طرحهای متمایز روی بدن خزدارشان و آن پاهای دوکی کشیده، موجوداتی بسیار عجیب و البته محبوب هستند که به دلیل شکار غیرقانونی، تخریب اکوسیستم و زیستگاه در معرض خطر قرار گرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق گزارش GCF، بنیاد حفاظت از زرافه، تنها حدود ۶۰هزار زرافه در طبیعت باقی مانده و در سه دهه گذشته تعداد آنها در آفریقا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. زرافههای آفریقایی تعداد قابل توجهی از ۴ گونه شناخته شده از این حیوان دوستداشتنی را شامل میشوند.
اگر زرافهها در طبیعت منقرض شوند، یک تراژدی اتفاق میافتد. آنها یک گونه الهام بخش در میان حیوانات و بلندترین حیوان جهان هستند. جالب اینکه هیچ دو زرافهای خالهای یکسان ندارد؛ درست مثل اثر انگشت انسانها!
متأسفانه زرافهها در بیش از هفت کشور آفریقایی به طور رسمی منقرض شدهاند و همین اتفاق باغوحشهای کشورهای غربی را به نگهداری از این حیوان حساس کرده است تا آنجا که بارداری و زایمان یکی از زرافهها در باغ وحش نیویورک را به دومین ویدئوی زنده پربازدید در یوتیوب تبدیل کرد.
آوریل، زرافهای ۲۰ ساله بود که با دوربینهای محل زندگیاش به شهرت رسید، اما در ۲۰ سالگی -سال ۲۰۱۷- و به دلیل بیماری تلف شد.
آوریل و فرزندش در باغ وحشی در آمریکا به مشهورترین زرافه جهان تبدیل شدند.
طول عمر زرافهها معمولا ۲۵ سال است که بیشتر این مدت را به حالت ایستاده سپری میکنند، حتی ایستاده میخوابند و زایمان میکنند تا آنجا که شاید بتوان آنها را به مثالی از ایستادگی تبدیل کرد.
در واقع یک زرافه تازه متولد شده بعد از یک ساعت به راحتی روی پای خود میایستند. اما ایستادگی تنها ویژگی مورد توجه زرافهها نیست. آنها در مد و فشن هم الهام بخش هستند.
سال ۱۸۲۶ یک زرافه ماده به بندر مارسی، فرانسه، رسید. این حیوان هدیهای از طرف نایب السلطنه مصر، محمد علی، به چارلز دهم، پادشاه فرانسه بود و در واقع، این اولین زرافه زندهای بود که وارد اروپا میشد.
این حیوان با ظاهر عجیب و شگفتانگیزش در صدر اخبار قرار گرفت و در طول اقامتش در اروپا هزاران بازدید کننده داشت و افرادی از خاندانهای سلطنتی و شخصیتهای مشهور آن زمان، همگی به دیدن زرافه مصری رفتند.
خبر بازدید از زرافه در باغوحش پاریس در صدر اخبار آن روزگار بود.
این حیوان عجیب و غریب الهامبخش هنرمندان و صنعتگران زیادی شد؛ از موسیقی گرفته تا اسباببازی و حتی نمایشهای سالنی با حضور این حیوان رنگ و بوی زرافهای پیدا کردند. بیشترین تاثیر، اما روی منسوجات، کاغذ دیواری و سرامیک اتفاق افتاد و مد جدید «LA MODE À LA GIRAFE» نام گرفت. (به معنای مد زرافهای)
نتیجه اینکه، رنگ زرد محبوبیت جدیدی پیدا کرد. پتیت کوریر- نشریه رایج آن زمان- در پایان سال ۱۸۲۷ گزارش داد که رنگ زرافهای، که نوعی رنگ مایل به زرد است، اغلب برای کمربندها، کیفها و حتی لباسها مورد استفاده قرار گرفته؛ مدتی بعد یک سایه جدید از این رنگ که شکم زرافه نام داشت شهرت یافت و مورد استفاده قرار گرفت.
کاغذ دیواری با رنگ زرد و طرح زرافهای یکی از مشهورترین و لاکچریترین مدهای اروپا بود.
علاوه بر رنگ زرافهای که به شدت در مد رخنه کرده بود، الگوهای بدن زرافه نیز محبوب بودند. حتی تصویر این حیوان روی کالاهای مختلف چاپ میشد، اما از همه جالبتر لباس و مدل موی زرافهای بود! میشل میجر، تاریخدان مد، آستینهای لباسهای این فشن ترند شده را اینگونه توصیف میکند: «پف آستینهای زرافهای تا حدی با یک نوار پارچهای همسان که از بالای آرنج تا مچ میپیچید، کنترل میشود». یقه مردانه زرافهای نیز رایج بود؛ گرهی در پایین یقه قرار داده میشد و انتهای آن را به صورت عمودی آویزان میگشت تا به گردن بلند زرافه اشاره داشته باشد.
به جز این، اثر زرافه روی صدها شیء و روند مد دیده میشد با این حال، داستان این مد شیک نیز به سرعت به پایان رسید و احساسات جدیدتر جای آن را گرفت تا اینکه در سال ۱۸۴۵ دیگر اثری از این ترند فشن وجود نداشت، اما رد پای آن در موزهها همچنان دیده میشود و شاید مثل بسیاری از الگوهای قدیمی دوباره به صنعت مد بازگردد.
لباسهای زرافهای فشنترین پوشش دوره چارلز دهم در فرانسه بودند.
نقاشياي از صحنه هجوم بازديدكنندگان به باغوحش براي ديدن زرافه مصري.
گل سر زرافهاي كه يادگار فشن قديمي اروپاست.
منبع: فرارو
کلیدواژه: زرافه قرار گرفت زرافه ای زرافه ها باغ وحش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/